As-alamo'alejkom wa rahmatullah wa barakatuh

 

Hur mår ni allihop? Hoppas det är bra med er in shaa Allah. Vissa av er som läser kanske vet att mitt Facebook konto är borta, om inte vet ni det nu. Vilket den är för gott, det är alltså ingen avaktiering utan nu ska den bort permanent in shaa Allah.

 

Ångrar jag det? Nej, faktiskt inte.. Har aldrig gillat facebook så mycket utan har haft kvar det för att nå ut till vissa personer (som jag självklart saknar) men det löser sig för vi har ju idag  msn/skype och mail och självklart luren så fb är inte needed (så som min bror sa), men för mycket fitnah för min del så det var dags alhamdullilah.

 

Frågor ni skickade till mig där kan nu gå över till mail eller kommentarer, på båda så kommer ingen kunna se (kommentarer måste godkännas av mig) så det är bara att höra sig om ni har några funderingar. Kan ta emot frågor som jag sedan kan skicka över till de som har tillgång till stora Ulama om ni har frågor som behövs med mer utbildning alltså Ulama  från Saudie.

 

 

Ni kanske tänker nu att rubriken inte hänger ihop med texten men tålamod , det kommer nu *ler*

 

Nu tror jag alla ni som går i skolan känner av att sommaren är snart här alhamdullilah, bara ungefär 8 veckor kvar  och sedan ännu mindre om man räknar bort helgdagar som kommer, kan redan se att om två veckor är det ledigt i två dagar, alltså 30 april och 1 maj. I alla fall nu är det att hålla tålamodet uppe för snart in shaa Allah är det dags för Imâââân bost!!! (som en syster sa en gång hihi). Tänkte också dela med mig några fatawas och quran verser om tålamod in shaa Allah.

 

Önskar er alla en trevlig dag syskon, må Allah belöna oss, skydda oss och hjälpa oss i detta liv så vi klarar det i nästa, Allahumma amin!!

 

As-alamo'alejkom

Ibn-ul-Qayyim: Till höger om hjärtat är ängeln och till vänster om det är Djävulen. Kriget går upp och ner, men segern kommer med tålamod. (ad-Da', sid. 184)

As-Sa'di: Den som saknar tacksamhet och tålamod vänder sig antingen bort från Allah eller också är han omedgörlig. (Taysir-ul-Karim, sid. 759)

 

Ibn Taymiyyah: Ibrahims, Musas, 'Isas och Muhammads tålamod med de otrognas besvär var större än Yusufs tålamod med avhållsamheten från otukt på samma sätt som Tawhid är bättre än en utebliven otukt.

(al-Minhadj 5/318

 

Al-Albani: Muslimerna lämnar idag sina länder för de otrogna länderna pga fattigdom. De säger att de bara ska jobba ihop pengar för att återvända sedan till sina länder. Gjorde Salaf så eller hade de tålamod?

(Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 617)

 

Al-Albani: Jag uppmanar alla muslimer att lämna de otrogna länderna. Fattigdom och tålamod hör till muslimernas vardag. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 617)

 

Ibn ul-Qayyim: Kvinnas tålamod utan maken varar i 4 månader. Därefter avtar tålamodet.

(ar-Rawdhah, sid.179)

 

Verser:


"Sök med tålamod [Guds] hjälp i bönen! Det är förvisso en svår [väg] utom för de ödmjuka, de som vet att de är kallade att möta sin Herre, att de skall återvända till Honom. " [2:45-46]

 

"TROENDE! Säg inte [till Profeten]: "Hör på oss!" Säg hellre: "Ha tålamod med oss" - och lyssna [till hans ord]; ett plågsamt straff väntar dem som förnekar sanningen." [2:104]

 

"TROENDE! Sök med tålamod [Guds] hjälp i bönen! Gud är sannerligen med de tålmodiga, de som håller ut." [2:153]

 

"Troende! Uthärda allt - ja, tävla om att ge prov på tålamod och uthållighet och var alltid beredda att kämpa [för tron] och frukta Gud! Kanske skall det gå er väl i händer." [3:200]

 

"Och ha tålamod! Gud låter inte dem som gör det goda och det rätta gå miste om sin lön." [11:115]

 

"Fred! [Detta är lönen] för ert tålamod och er uthållighet!" Vilken lycka i dessa eviga boningar!" [13:24]

 

"Om ni besvarar [ett angrepp som ni utsatts för], besvara det då med samma medel som användes mot er; men om ni visar tålamod är detta det bästa för de tålmodiga." [16:126]

 

"Bär allt med tålamod men [minns att du bara får] kraft att visa tålamod från Gud. Och var inte bedrövad för [förnekarnas] skull och känn dig inte beklämd på grund av den ohederlighet de visar [i sina tvister med dig]."  [16:127]

 

"Ha därför tålamod med deras lögner, och lova och prisa din Herre före solens uppgång och före dess nedgång och under en del av natten och prisa [Honom] vid dagens början och dess slut, så att din glädje blir [fullständig]." [20:130]

 

"[Muhammad,] visa tålamod! - Guds löfte är sanning! Och låt inte dem som saknar övertygelse rubba dig i ditt lugn [och din beslutsamhet]!" [30:60]

 

"[Ha tålamod] även om de som förnekar sanningen kastar så hätska blickar mot dig, när de får höra [stycken av] Koranen [att de så när får dig att förlora fattningen] och säger: "Han är sannerligen galen!" [68:51]

 

"I dag har Jag gett dem belöningen för deras tålamod; det är de som har vunnit den stora segern!" [23:111] <3

 

PS: Det är föreläsning idag kl.20:00 i rinkeby in shaa Allah,  ska även finnas på paltalk att lyssna på in shaa Allah, Dont miss!!

 

Kommentera

Publiceras ej