As-alao'aleykom wa rahmatullâh wa barakatuh kära läsare, hoppas allt är bra med er in shaa Allâh!
 
Har inte så mycket och babla om, om min dag. Utan idag har dagen gått som många andra Alhamdullilâh. En lugn och lång dag med ingen stress Alhamdullilâh. Känns som om jag lämnat dem dagarna (stressiga) hemma i Stockholm. Så mer med det finns det faktiskt inte mycket och säga än att ta upp fina påminnelser om Ramadan. 
 
Tänkte ta upp lite om vad man bör fokusera på att göra under denna månad. En månad som Allâh givit oss som en chans att gå tillbaka till Allâh och påminna Allâh mer och söka förlåtelse och vägledning. En månad att höja vår Imân och öka våra goda handlingar och dyrkan. En månad då våra världsliga angelägenheter borde minskas och lägga vårt fokus på vad vi vill sammla på oss till nästa liv. Är det belöningar som ska ta oss till paradiset eller synder som leder till helvetet? Vi bör kämpa, inte bara med att klara oss för dagen av hunger utan vi bör kämpa med vår dyrkan med. Vi bör ha hunger för kunskap och Îbadah (dyrkan). Vi bör ha det mer än någonsin och vi bör tacka Allâh att han lät oss få uppleva denna Ramadan och vi får be om att Allâh är nöjd med den och accepterar den och låter oss få uppleva fler av den, Allâhumma ameen!!
 
Vad ramadan bör fyllas av:
1 - Fastan
2 - Bönen
3 - Glöm ej allmosan (zakat)
4 - Läsa Quran
5 - Extra bön
6 - Söka kunskap
7 - Mycket dua (förlåtelse, vägledning till den rätta vägen, tacksamhet, styrka, välsignelse mm.) 
8 - lyssna på quran
9 - Göra gott för människor/samhället
10 - Tala gott
 
Det finns så mycket mer så ni kan fylla på listan med hur mycket ni vill, det är ändå en själv det gynnar om man utför goda handlingar.
 
En sak mina syskon. Detta ska inte gälla bara under ramadan utan vi ska försöka tänka så alltid men nu när Allâh har underlättat för oss, genom att höja våra belöningar och kedjat fast de stora sheyatin, så ska vi ta vara på denna välsignade månad. 
 
Önskar er en trevlig natt och må Allâh skydda er från allt ont, ameen! 
Här är en nytta ni kan läsa in shaa Allâh: http://www.darulhadith.com/v2/forlatelsens-manad/
 
as-alamo'aleykom wa rahmatullâh

1 kommentarer

En syster

05 Oct 2013 01:14

As Wr Wb kära syster! Jag är ung och gift och praktiserar islam just nu Alhamdulillah. Jag har ställt mig en fråga så pass länge att jag måste nog få ut den nu! Jag vill veta mer om sexuellt ungänge med sin partner eller rättare sagt med sin make inom islams regler. Dvs vad som är tillåtet och icke tillåtet, I princip allt om just detta ämne. Det verkar ej finnas rimliga svar från några hemsidor jag har läst. Vet du någon hemsida eller har du egen kunskap om detta som du skulle kunna ta upp på bloggen? Tack på förhand, Jzk! :-)

Svar: wa aleykom asalam wa rahmatullah wa barakatuh kära syster! ma shaa Allah vilken fråga, detta var en tanke ställare tanke på att jag aldrig haft taken att ta upp detta men BaarakaAllahu feeki för jag har skrivit om äktenskap så detta är en viktigdel. Så håll utkik ska in shaa Allah ta upp ett ämne om detta. wa iyaki *ler*
biint jemil

Kommentera

Publiceras ej