Kära Anonym,  alla barn är inte så som du påstår (vet också av egen erfarenhet) och speciellt delen : "Nej hennes första tanke är: '' jag är ensam, jag har inga kompisar pga den slöjan på mitt huvud''. Alla tänker inte så,  man blir som man umgås och det har jag redan nämnt för dig i tidigare inlägg, sedan kan man alltid uppmuntra dessa 11åringar till att ta på sig rätt klädsel. http://salafisystrar.1forum.biz/t615-slojans-al-hijab-fordelar


"A woman shouldn't be like the moon, uncovered and easy to look at, the woman should be like the sun, making people lower their gazes when seeing it "


(en av anledningarna att vi använder sjal)


Må Allah vägleda oss alla


Allahumma ameen


P.s. om du vill veta mer eller fråga så får du gärna mejla till bloggens mejl så in shaa Allah ska ta fram mer bevis eller fråga någon mer kunnig så ska du få svar.

 

 

Back on track kära syskon.

 

Som ni ser har jag lagt in lite inlägg baserat på frågor från någon okänd men in shaa Allah fick lite inspiration om att kanske ta upp ämnet om klädsel.. eftersom detta verkar vara något känsligt så kommer jag nog bara gå in på olika bestämmelser som fatawas eller hadither eller quranverser in shaa Allah men tills dess så tacksam för tålamod och fortsatt trevlig kväll systrar och bröder.

 

Ett svar till dig!

 

Anonym: Och till dig som äger den här bloggen, jaa du har en bra poäng. Jag vet gott och väl att det finns ungdommar och vuxna som använder slöja men som inte använder rätt ''klädsel'' till slöjan. Det har du rätt i men om inte dessa människor har på sig rätt klädsel vad får dig då tro att en 11 årig tjej kommer att ha rätt klädsel? I den åldern betyder det mycket vad ens kompisar säger, om hon går runt klädd i Abaya och slöja tror du hon kommer ha några vänner? Jaa men inte i skolan, folk kommer att lämna henne och hon kanske kommer tänka att det är pga slöjan, och kanske till och med ta av sig den. Vad vet vi.

 

Kära Anonym,

 

Det som får mig att tro att denna 11 åriga tjej kommer ha rätt klädsel är för att hon är min syster, och som du har för dig att hennes "kompisar" kommer att påverka henne  så ska jag påverka henne på samma sätt men på bästa sätt eftersom jag känner henne, sedan om de nu lämnar henne för slöjan, då var väl de inte bra vänner från början, utan de har väl bara gått efter idealet (det yttre), Sedan varför ska hon ha vänner som inte leder till något gott, har du inte hört vad profeten sallaAllahu alejhi wasalam har sagt:

 

"Exemplet av ett gott sällskap och ett dåligt sällskap är som den som säljer mysk, och den som blåser på elden med smeds blåsbälgen. Så när det gäller den som säljer mysk kommer han antingen att ge dig lite, eller du köper lite från honom, eller åtminstone kommer du att känna en angenäm doft från honom. Men när det gäller den andra då kommer han antingen att bränna dina kläder eller så kommer du att känna en dålig lukt från honom." (Bukhari & Muslim).

 

Så varför ska hon umgås med sådana vänner när profeten sallaAllahu alejhi wasalam säger:

 

"En person kommer att följa sin väns tro, så välj vem du gör till vän." (Rapporterad av Abu Dawood & Tirmidhi )

 

Så istället bör hon få vänner med människor som henne, muslimska och rättfärdiga systrar. Ma shaa Allah idag börjar många fler ta på sig hijaben alhamdullilah så det är inte svårt att hitta dessa systrar, tanke på att jag själv kan representera henne för dem om hon själv inte kan/vågar.

 

Förlåt mig men jag får ett intryck på att det är en negativ sak att de börjar med sjal, jag har ingen aning om varför men oavsett är det en bestämmelse från Allah som både du och ja inte kan ändra på.

 

Sedan så är det lite onödigt att spekulera om framtiden tanke på att vi inte vet när vi kan dö så varför chansa. De är fortfarande deras val och om de anser att de vill ta på sig sjalen (och med dagens samhälle är de nog 100 % medvetna om vad folk tycker om sjalar) så ska man inte hindra dem, verkligen inte, till och med förbjudet att göra det.  Här finns det till och med en fatawa om en 11 åring tjej som ville använda niqab:

 

Fråga: En 11-årig flicka vill ta på sig Niqâb och låta bli att skaka hand med främmande män. Hennes moder förbjuder henne det. Vad är domen för hennes moders handling?

 

Svar: Det är inte tillåtet för hennes moder att göra det. Det är obligatoriskt för henne att uppmana henne till den handlingen och tacka henne för den. Det finns flickor som blir könsmogna när de är nio år. ´Â'ishah (radhiya Allâhu ´anh) gifte sig när hon var nio år. al-Bahyaqî rapporterade att hon sade:

 

”När en flicka fyller nio år blir hon en kvinna.”

 

Hon skall tacka Allâh för att ha väglett dottern och skänkt henne framgång och hjälpa henne med det.

 

publicerad 17.11.2010

Författare: ´Allâmah Muhammad bin ´Abdillâh as-Subayyil

Referens: http://sahab.net/forums/showthread.php?t=383334

Källa: Darulhadith.com

 

 

Så om det inte är tillåtet att förbjuda niqab så varför förbjuda att använda den basiska sjalen.

Hoppas du förstår lite ytligare med dessa bevis.

Författare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî

 

Källa: Djilbâb al-Mar’ah al-Muslimah, sid. 39-216

 

al-Maktabah al-Islâmiyyah och Dâr Ibn Hazm, 1417/1996.

 

Förkortning: Maktabah Dâr-ul-Hadîth.Com

 

publicerad 20.07.2010

 

Det första villkoret – Hela kroppen, förutom det som undantagits, skall täckas

 

Allâh (ta´âlâ) sade:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

”Profet, säg till dina hustrur och dina döttrar och till de troende kvinnorna att de noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända och undgår att bli ofredade. Allâh är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [2]

 

Ibn ´Abbâs sade:

”Under Avskedsvallfärden kom en kvinna från Khath´am fram till Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) för att fråga honom. al-Fadhl bin ´Abbâs var bakom profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och började titta på henne och hon var en vacker kvinna. Då tog Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tag i hans haka och vred åt andra hållet.” [3]

 

Qays bin Abî Hâzim:

”Jag gick in till Abû Bakr (radhiya Allâhu ´anh). Han var en ljus och smal man. Vid hans sida stod [hans hustru] Asmâ’ bint ´Umays. Hon var en ljus kvinna med tatuerade händer från den hedniska tiden… [4]

 

al-Bâdjî sade:

”Endast hennes ansikte får visas.”

 

al-Qurtubî sade:

”En kvinna får inte visa något av sin ytliga skönhet förutom det som syns av hennes ansikte och händer.”

Ibn Hazm sade:

”Det är autentiskt rapporterat att kvinnans hand och ansikte inte är förbjudet att visa. I övrigt är allting annat obligatoriskt att dölja.”

 

Det har bekräftats att de flesta ´Ulamâ’ anser att ansiktet inte är obligatoriskt att döljas, vilket Ibn Rushd nämner i ”al-Bidâyah”. Till dem hör Abû Hanîfah, Mâlik, ash-Shâfi´î och en rapportering av Ahmad. Likaså återberättade at-Tahâwî denna åsikt av Abû Hanîfahs två följeslagare [Abû Yûsuf al-Ansârî och Muhammad bin al-Hasan ash-Shaybânî]…

 

Det andra villkoret – Att klädseln inte utgör någon utsmyckning i sig

 

Allâh (ta´âlâ) sade:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا

”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som syns.” [5]

 

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Fråga inte om tre personer; en man som splittrar sig från samfundet, handlar olydigt mot sin ledare och dör som olydig, en slav eller slavinna som flyr och dör, och en kvinna vars man har försett henne med världsliga ändamål, är frånvarande och som sedan visar upp sig efter honom. Fråga inte om dessa tre!” [6]

 

al-Âlûsî sade i ”Rûh-ul-Ma´ânî” (6/56):

”Håll fast vid din kunskap att vad jag också anser hamna under skönheten som är förbjuden att visa, är de scarfs som de flesta kvinnorna har på sig i dag. De brukar vara av silke och ha flera färger. Dessutom har de guldiga och silvriga broderier som bländar ögonen.”

 

Det tredje villkoret – Att den inte är genomskinlig

 

Umm ´Alqamah bint Abî ´Alqamah sade:

”Jag såg Hafsah bint Abî ´Abdir-Rahmân bin Abî Bakr gå in till ´Â’ishah. Hon hade på sig en tunn och genomskinlig Khimâr [slöja som täcker huvudet]. ´Â’ishah rev då sönder den och sade: ”Vet du inte vad Allâh har uppenbarat i kapitlet ”an-Nûr”?” Därpå beordrade hon att en [annan] Khimâr hämtades.” [7]

 

Det fjärde villkoret – Att den är vid och inte åtsittande

 

Usâmah bin Zayd sade (i betydelse):

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gav mig ett koptiskt, ogenomskinligt klädesplagg som han hade fått i present av Dihyah al-Kalbî. Jag gav den då till min fru. Då sade han: ”Varför har du inte på dig det koptiska klädesplagget?” Jag sade: ”Jag har gett det till min hustru.” Då sade han: ”Beordra henne att ta på sig en mantilj (överplagg som bärs över axlarna) under den. Jag fruktar att hennes kroppsfigur kommer att synas.”” [8]

 

ash-Shawkânî sade:

“Hadîthen är ett bevis för att det är obligatoriskt för kvinnan att dölja sin kropp med ett klädesplagg som inte beskriver hennes kropp.” [9]

 

Det femte villkoret – Att den är oparfymerad

 

Abû Mûsâ al-Ash´arî berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Den kvinna som parfymerar sig och går förbi människor för att de skall känna hennes doft är en Zâniyah [kvinna som begår otukt].” [10]

 

Zaynab ath-Thaqafiyyah berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Om någon av er [kvinnor] går till moskén, skall hon inte närma sig någon parfym.” [11]

 

Det sjätte villkoret – Att den inte liknar männens klädsel

 

Abû Hurayrah sade (i betydelse):

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbannade mannen som klär sig i damkläder och kvinnan som klär sig i herrkläder.” [12]

 

Det sjunde villkoret – Att den inte liknar de otrogna kvinnornas klädsel

 

´Abdullâh bin ´Amr bin al-´Âs sade (i betydelse):

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) såg mig i två gula klädesplagg. Han sade då: ”Det där hör till de otrognas kläder. Ha inte på dig dem.” [13]

 

Det åttonde villkoret – Att det inte skall vara en uppmärksammande klädsel [14]

 

Ibn ´Umar berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som har på sig ett klädesplagg för denna världens uppmärksamhets skull, kommer Allâh klä i förnedringens klädsel på Domedagen för att därefter tända eld på den.” [15]

 

[2] 33:59.

[3] al-Bukhârî, Muslim, Abû Dâwûd, an-Nasâ’î, Ibn Mâdjah, Mâlik och al-Bayhaqî.

[4] at-Tabarî, at-Tabarânî och Ibn Sa´d och dess berättarkedja är autentisk.

[5] 24:31.

[6] al-Hâkim och Ahmad och dess berättarkedja är autentisk.

[7] Ibn Sa´d.

[8] adh-Dhiyâ’, Ahmad och al-Bayhaqî med en god berättarkedja.

[9] Nayl-ul-Awtâr (2/97).

[10] an-Nasâ’î, Abû Dâwûd, at-Tirmidhî, al-Hâkim, Ahmad, Ibn Khuzaymah och Ibn Hibbân och dess berättarkedja är god.

[11] Muslim, Abû ´Awânah, Abû Dâwûd, at-Tirmidhî, an-Nasâ’î och Ibn Mâdjah.

[12] Abû Dâwûd, Ibn Mâdjah, al-Hâkim och Ahmad och den är autentisk.

[13] Muslim, an-Nasâ’î, al-Hâkim och Ahmad.

[14] All typ av klädsel man avser uppmärksamhet bland människorna med, vare sig det handlar om fina kläder för att visa stolthet och högmod över denna värld och dess skönheter, eller om det rör sig om dåliga kläder för att visa avhållsamhet och ögontjäneri.

[15] Abû Dâwûd och Ibn Mâdjah och dess berättarkedja är god.

 

Källa: Darulhadith.com