as-alamo'aleykom wa rahmatullah wa barakatuh!
 
En annan fråga jag fick som in shaa Allah fler kanske vill ta nytta av in shaa Allah.
(vill ni ställa något går ni in på denna länk: http://ask.fm/biintjemil )
 
Fråga:
 
Aselamo Aleikom! Jag är en syster och vill börja praktisera Islam på bästa sätt InshaAllah, men jag vet inte riktigt vart eller hur jag ska börja. Så min fråga är, kan du ge mig 3-5 bra tips på hur och vart jag ska börja? Jzk! // lite förvirrad tjej :)
 
Svar:
 
wa aleykom asalam wa rahmatullah wa barakatuh ukhti. In shaa Allah du når detta med hälsa och lycka, ameen! Åhh ma shaa Allah blir så glad av att höra när någon vill praktisera vår underbara religion, fyller mitt hjärta med glädje och kärlek till den. Okej ukhti, frågan är lite allmän men ska in shaa Allah få ihop till ett vettigt, användbart och inte för långt svar (har en tendens att få de till noveller lol).
 
1- Bönen!
Detta är det första du ska göra min syster (om du inte redan gör de). Bönen är lika viktig för människan så som syre för att kunna andas. Bönen är det första handlingen som ska göras av en muslim efter att den tagit shahada. Om bönen är bra, kommer in shaa Allah resten av handlingarna vara de, om bönen inte är bra så kommer resten av handlingarna inte vara bra.
 
2 - Pelarna.
Finns två olika pelare som är obligatoriska för en muslim, de fem pelarna och de sex pelarna.
De fem pelarna (Islams pelare) är något många känner till: trosbekännelsen, bönen, zakah, fastan och pilgrimsfärden. Sedan har du Imâns pelare, de som krävs för att du ska ha en komplett tro: Tron på Allah, Hans Änglar, Hans Böcker, Hans Sändebud, Den sista dagen (Domedagen), och Det Förutbestämda (både i gott och ont)”.
 
3 - Kunskap!!!
Inget slår mer en kunskap. Uttalandet "kunskap är makt" är inget skämt, det är klockrena ord med mycket sanning i. Sök kunskap om din religion, genom kunskap så kommer du veta exakt vad du behöver göra och veta för att in shaa Allah skydda dig mot elden och ta dig in mot vårt mål B'iznillah, Jannat al firdows!
 
kan rabbla upp en massa punkter men in shaa Allah kunskap punkten summerar de. Finns sidor jag kan rekommendera dig men kontakta mig gärna privat om vi känner varandra så kan jag ge dig specifika delar att börja med. Plus så kan jag anpassa det efter vem du är då alla är olika. plus försöker gå efter denna hadith, något man bör efterstäda efter när någon ny eller icke praktiserande kommer in till islam:
 
Sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade råda sina följeslagare att vara vänliga, mjuka och visa. Han rådde dem att underlätta det för människorna:
 
”Underlätta och försvåra inte. Ge glada budskap och avskräck inte.”
 
må Allah underlätta för dig, ameen!, as-alamo'aleykom wa rahmatullah wa barakatuh

Kommentera

Publiceras ej