As-alamo'alejkom

 

tänkte ta en och svara på en kommentar jag fick och det kanske blir lite mer om klädsel också, men i alla fall kommentaren löd:

 

Anonym: Såg att du hade skrivit ett inlägg om att din 11 åriga syster har börjat använda slöja. Då är min fråga till dig: tror du din syster tar det här på allvar? Jag menar hon är ju bara trost allt 11 år.

Hon är ju bara ett barn, hon vet inte ens innebörden av slöja. Det är mer än bara en tygbit på huvet.

 

Detta är mitt svar kära du anonym:

 

Det är inte bara ett tygbit över huvudet, tro mig det är jag fullkomligt medveten om. Slöjan har en stor vishet bakom sig och ja, hon må vara ung men hon vet varför man har sjal, hon har även förebilder här hemma som använder det och vet att det inte är en lek men sedan in shaa Allah så kommer hon stegvis få mer detaljerat förståelse  över år som går när hon mognar… och in shaa Allah det är bättre att hon börjar sakta nu än när hon väl är mogen och inte har börjat eller har någon aning om innebörden och konsekvenserna blir att man börjar få sina synder tillskrivna. Så denna fina händelse som endast är från Allah och det uppskattar jag med tacksamhet.

 

Sedan har jag lite frågor till dig som du kanske ska reflektera över.. Säg mig, det är ett barn på 11 år som du nu påpekar inte kanske tar slöjan på allvar.. Så hur många ungdomar och vuxna för den delen tror du tar det på allvar?  för att, att min syrra ens våga börja trots hennes unga ålder är så ma shaa Allah modigt gjort, även från mig som själv inte ens har haft det i 2 år eller andra där ute som inte ens har börjat. Det finns hur många människor som helst som inte har slöja och även om de nu har den på sig så har dem inte det på ett korrekt sätt, att ha : jens, tight tröja och höga skor med "slöja" … är du säker på att det inte bara är ett tygbit? så säg mig är det vekligen barn vi borde frågesätta, eller är det alla dessa männsikor som är obligatorisk belagda att använda slöjan? för i detta fall så ser jag det som om att de är dem som kanske inte tar det på allvar, inte sant?

 

Kheir in shaa Allah jag hoppas detta var ett svar till dig.

 

lets go back:

 

nu när vi ändå är i ämnet men ärligt, SubhanAllah vi borde egentligen uppmuntra våra kära små systrar och bröder där ute som är villiga att ta emot kunskap. För är det inte vid ung och tidig ålder vi lär oss som mest och utvecklas genom år. Det är fel av oss att underskatta dessa unga ma shaa Allah barn och blivande tonåringar. Vi borde hjälpa dem och stötta dem, uppmuntra dem och vägleda dem för subhanAllah i dagens samhälle så behövs det verkligen. De behöver förebilder och inte förebilder som fotbollsspelare eller skådespelare eller politiker osv. utan bröder och systrar från familjen och även alla andra syskonen i Islam.

 

Plus här är lite fatawa bevis angående mitt svar till "reflektion-saken" så att ni inte tror jag bara snackar här:

 

al-Albani: Det är inte tillåtet att kvinnan har på sig högklackade skor och inte heller skor som låter. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 669)

 

as-Sa'di: En kvinna får inte gå ut så att hennes vackra kläder och smycken syns. (Tayris-ul-Karim, sid. 566)

 

al-Albani: Förr brukade de kristna kvinnorna i de muslimska länderna täcka sig bättre än många muslimska kvinnor idag. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 617)

 

al-Albani: Det är inte tillåtet att gifta sig med en kvinna som inte är korrekt klädd. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 536)

 

al-Albani: Djilbab är ett enda plagg som täcker hela kroppen. Skulle klädseln bestå av två plagg, är det fortfarande tillåtet om det uppfyller samma syfte som det första. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 400)

 

Sedan så kanske jag borde lägga upp villkoren för hijab igen för er som kanske missat eller som påminnelse för er som redan läst men det kommer på nästa inlägg in shaa Allah.

 

 

6 kommentarer

umm Someya

30 Nov 2011 06:03

subhanAllah detta var en dum kommentar, men kheir in shaa Allah. Må Allah vägleda dessa människor och öppna upp deras hjärta för islam så som din systers hjärta öppnades. Amin. Jag tycker din syster är väldigt stark tjej på bara 11 år ma shaa Allah. Det är inte många som vågar redan i den åldern ta på sig slöja, och allt är med Allahs vilja. Och angående kommentaren, att hon inte vet innebörden utav slöja? När man INTE vet innebörden av slöjan så tar man inte på sig den, då jag själv vet detta utav erfarenhet subhanAllah. Sen vet jag att det finns systrar som klär sig helt fel och har sjalen för ja jag vet inte vad. Men omöjligt att en tjej som jag vet har egen vilja och tvingas inte till något, tar på sig sjal för att bara ha det. Speciellt när jag vet att min kära syster och hennes familj är praktiserande, och hemmet är fyllt med Islam ma shaa Allah. Må Allah belöna er för att ha påverkat din syster på så bra sätt. Amin. Allah kan vägleda en, men man behöver mycket stöd och bra människor runt omkring sig för att våga ta dessa steg. Ville även påpeka att det finns 11åringar, ÄVEN YNGRE pojkar och flickor, som är MER kunnigare i Islam än vi som är 18 uppåt, ma shaa Allah.

Anonym

30 Nov 2011 12:58

Till dig Umm Someya: det var absolut inte en dum kommentar, det finns inga dumma frågor bara dumma svar. Om du nu tycker att det va så dum fråga, har du aldrig ställt en fråga i ditt liv, som har fått dig att förstå det du förstår idag? Kunskap är makt, och du når inte denna kunskap genom att sitta tyst. Du når den genom att ställa frågor.

Anonym

30 Nov 2011 13:04

Och till dig som äger den här bloggen, jaa du har en bra poäng. Jag vet gott och väl att det finns ungdommar och vuxna som använder slöja men som inte använder rätt ''klädsel'' till slöjan. Det har du rätt i men om inte dessa människor har på sig rätt klädsel vad får dig då tro att en 11 årig tjej kommer att ha rätt klädsel? I den åldern betyder det mycket vad ens kompisar säger, om hon går runt klädd i Abaya och slöja tror du hon kommer ha några vänner? Jaa men inte i skolan, folk kommer att lämna henne och hon kanske kommer tänka att det är pga slöjan, och kanske till och med ta av sig den. Vad vet vi.

Anonym

30 Nov 2011 13:19

BarakAllahu fiki ukti umm someya, Amin till dina du'a!!<3

Anonym

30 Nov 2011 16:52

Kunskap är makt ja!

Och man får kunskap genom att fråga..

Det är en annan sak att ställa en fråga om Islam,

Och en helt annan femma om att ifrågasätta en tjejs val av att sätta på sig slöja, om hon tar det på allvar, varför osv.. Men jag säger inget mer för jag fruktar Allah och ord efter ord kan leda till dåliga saker. Ha de bra.

Anonym

30 Nov 2011 16:53

/// umm someya

Kommentera

Publiceras ej