Fråga: Selamo Aleikom syster! Jag skulle vilja gifta mig bl.a för att jag vill undvika fitnah, men hur vet jag att jag är redo?
 
SVAR:
 
Wa aleykom asalam wa rahmatullah wa barakatuh! 

Allahumma baarek, må Allah skänka dig en bra man/fru och ge dig det du önskar, ameen!!

Först och främst, grattis, du har redan tagit det första steget. En person som kan tala om öppet, för andra men främst för sig själv att den vill gifta sig och inte minst vet en fördel till äktenskap (att skydda sig från fitnah) är en mycket bra början.

Ett sätt att veta hur redo man är, är att ställa sig: Vet jag mannens och kvinnans rättigheter? Vet jag vad som innebär med att vara gift? Vad har jag för vision över hur jag vill mitt liv ska se ut? Går de ihop med Islam? Tänkt dig ditt liv som gift och se det ut olika perspektiv? vad som kan hända och hur du skulle ta det? och lovar när du väl tänker så och kan svara på allt.. ditt hjärta kommer känna det rätta svaret.

Det var så det var för mig. Alla människor är olika men rädslan för äktenskap är en gemensam sak, skillnaden är vilka som låter det hindra en från något bättre och finare och vilka som låter det stoppa en. När jag tänker efter, har jag alltid vart redo för giftermål eftersom jag har alltid haft det i tanken att jag ska gifta mig när jag blir stor in shaa Allah, har alltid vart den här disneyprinsses flickan. Sedan när jag började praktisera och fick mer kunskap om Islam och visheten med äktenskap mm. så kändes det naturligt med det, det kändes självklart och jag kände mig redo, alltså om det är någon som är intresserad och passar mig så skulle jag inte neka in shaa Allah. SubhanaAllah så blev det så, vid 17 (sent 17) års ålder fick jag ett frieri och vid 18 års ålder gifte jag mig och vid 19 års ålder flytta jag ut. Ingen tvinga mig och alla sa till och med att jag var för ung men jag kände mig redo och jag visste vad det innebärde, så Alhamdullilah varför neka något fint med hinder som inte existerar då Allah inte bringar människan mer än vad den personen klarar av.

Jag vill sedan tillägga min syster/bror, ingen är heeelt redo för ett äktenskap eller någon annan förbindelse, utan allt kommer med tid, kunskap och erfarenhet. Tänkt dig som när du ska gå in på ett prov i skolan, du kan plugga och studera och allt men ändå kan man inte känna sig riktigt till 100 % säker fast man kan känna sig redo till att göra testet. Det är så du kan/ska göra nu, förbered dig mentalt, studera dygderna och rättigheterna osv. (länk på en bra sida du kan lyssna på: http://islam.nu/familj-aektenskap). 

Med denna långa svaret, senare novel så hoppas jag du fått något nytta av det och klarhet, subhanaAllah ett av mina problem är att kunna förklara det jag vill säga i hjärtat samt få det kort, men kheir in shaa Allah. har du fler frågor eller vill jag ska utveckla eller något annat du undrar, så feel free to kommentera så ska jag in shaa Allah svara (Om du är en syster och känner mig, får du gärna kontakta mig om det känns mer bekvämare).

as-alamo'aleykom wa rahmatullah wa barakatuh 

 

Kommentera

Publiceras ej