As-alamo'alejkom

 

Det var ett tag sedan mina syskon, och jag hoppas ni mår bra in shaa Allah och haft det bra de senaste dagarna jag inte skrivit något. Tänkte passa på och skriva lite nu . I det senaste så skrev jag att jag skulle skriva om klädsel så tänkte lägga upp lite fatawas som handlar om det. Ni kan redan se villkor för kvinnans klädsel i tidigare inlägg men nu blir det bara uttalanden från Ulmah angående ämnet kläder och allt annat som omfamnar utseendet.

 

Angående titel så ville ja bara påpeka att vi alltid snackar om "dress to impress" när det gäller människor men tänker ni någonsin så när det gäller till Allah? Lite tankeställ bara så reflektera och hitta svaret åt er själva in shaa Allah, ibland är det bra att ställa sådana frågor åt sig själv, att vara ärlig mot säg själv också. Det är det ända sättet vi kan gå vidare och förbättra oss själva som muslimer.

 

Men nu till fatawas, ha det bra in shaa Allah, as-alamo'alejkom!

 

Det kommer vara lite blantat btw..

 

al-Albani: Att raka skägget om man fruktar svårigheter är inte från den islamiska läran. Den islamiska läran säger att den som fruktar Allah får en utväg av Honom. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 736)

 

Sjalen i sig är tillåten. Men vad är domen att sälja sådant om det kan användas på ett fel sätt? al-Albani: Om man anar att varan kommer att användas på ett förbjudet sätt, är det förbjudet att sälja den till personen. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 733)

 

al-Qasimi: Allt som har rapporterats om turbanens förträfflighet är påhittat. (al-Islah, sid. 199)

 

al-Fawzan: Om du har al-Albanis bok 'Djilbab-ul-Mar'ah' för att kvinnan får visa ansiktet och händerna, ska du veta att vi har Ibn Taymiyyahs, Ibn Bazs och Ibn 'Uthaymins böcker för att hon måste täcka dem. (alfawzan.ws)

 

Ibn 'Uthaymin: Det finns de som säger att mannens skägg bevisar att han är pålitlig. Det är fel. Hur många har inte skägg och hör till de största syndarna? (Sharh-ul-Bulugh 7/74)

 

al-Albani: Att ha på sig islamiska kläder på fritiden och västerländska på jobbet är en typ av hyckleri. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 709)

 

al-Albani: Mannen som rakar sig visar sitt missnöje med att Allah har skapat honom med skägg. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 707)

 

al-Albani: Det är inte tillåtet att kvinnan har på sig högklackade skor och inte heller skor som låter. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 669)

 

as-Sa'di: En kvinna får inte gå ut så att hennes vackra kläder och smycken syns. (Tayris-ul-Karim, sid. 566)

 

al-Albani: Förgyllda klockor och pennor är tillåtna för män, men bättre att undvika. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 641)

Förgyllda= guldiga

 

al-Albani: Åsikten som säger att kvinnornas Awrah sinsemellan är det som är mellan knäna och naveln är falsk klart och tydligt. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 641)

 

al-Fawzan: Om kvinnan är rädd för helvetet, ska hon inte ha åtsittande kläder framför andra kvinnor. Om hon inte är det, kan hon göra vad hon vill. (alfawzan.ws)        (SubhanAllah så klockren!)

 

Profeten ('alayhis-salam) sa om röda kläder: Varför lät inte någon från din familj ha på sig dem? De är tillåtna för kvinnor. (Abu Dawud 4060 - autentisk enligt al-Albani)

 

al-Adhimabadi: Detta bevisar att röda kläder är tillåtna för kvinnorna och förbjudna för männen. ('Awn-ul-Ma'bud 11/79)

 

Vad är domen för att kvinnan målar henna i mitten av handflatan och fingertopparna och lämnar resten? al-Fawzan: Ingen skada är skedd. Kvinnorna använder henna utmed sina seder. (alfawzan.ws)

 

al-Albani: Jag anser inte att kvinnan ska bry sig så mycket om klädseln så att hon först måste prova dem innan hon köper dem. Hon provar dem endast för att de ska vara åtsittande. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 621)

 

al-Albani: Att raka skägget är en stor synd. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 633)

 

Är det tillåtet att raka skägget för att tjäna en organisations välfärd? al-Albani: Ja, enligt judendomen, men inte enligt islam. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 633)

 

Ibn Baz: Smink är tillåtet om det inte skadar ansiktet. (binbaz.org.sa)

Alltså inte när man går ut utan detta är en allmän svar om man får sminka sig. Sedan så har denna sheikh åsikten att niqap är obligatorisk så om man tänkt sminka sig så täcker niqaben ändå om man nu inte tänkt utsmycka sina ögon då är det burkan som gäller hehe.

 

al-Albani: Förr brukade de kristna kvinnorna i de muslimska länderna täcka sig bättre än många muslimska kvinnor idag. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 617)

 

al-Albani: En slaktare ska byta sina blodiga kläder när han går till moskén så att han inte besvärar de bedjande med sin lukt och sitt utseende. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 565)

 

al-Albani: En kvinna måste släpa på sin Djilbab mot marken om hon inte har något under. Men om hon har det, räcker det att hon täcker framfötterna. (Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr 565)

Kommentera

Publiceras ej