As-alamo'alejkom wa'rahmataAllahu wabarakatuh kära syskon

 

Jag lägger upp lite blandade fatawas som jag har på datorn tills jag får lite tid då jag kan skriva lite längre inlägg om något (om ja inte kommer på något hehe) men in shaa Allah. Ha en fortsatt trevlig dag in shaa Allah, as-alamo'alejkom

 

Ibn Hibban: Den rikaste är han som inte är fångad av glupskheten och den fattigaste är han som leds av glupskheten. (ar-Rawdhah, sid. 130)

 

Ibn-ul-Qayyim: sänkt blick bidrar med ett ljus i hjärtat. (ar-Rawdhah, sid.246)

 

Ibn-ul-Qayyim: Svartsjukan för älsklingen beror på kärlekens styrka. (ar-Rawdhah, sid.245)

 

Ibn-ul-Qayyim: Profeten älskade sina fruar och han älskade 'A'ishah mest. (ar-Rawdhah, sid.243)

 

Ibn-ul-Qayyim: Ibn Hazm fördömde starkt den som säger att man kan vara förälskad i mer än två personer samtidigt. (ar-Rawdhah, sid.241)

 

Ibn-ul-Qayyim: vissa blir svartsjuka på sig själva för att de sätter sig i en annan persons position i förhållande till älsklingen. Detta ska inte fördömas. Kärleken är märklig.

(ar- Rawdhah, sid.259)

 

Ibn-ul-Qayyim: När mannen ska gifta sig med en till kvinna, är den första fruns svartsjuka en prövning från Allah.

(ar-Rawdhah, sid.261)

 

Ibn-ul-Qayyim: Den som sätter sig för att två sig, har avsett tvagningen. Den som ställer sig upp för att be, har avsett bönen. Den förnuftige gör knappt en dyrkan utan att han redan har avsett den. Faktum är att om Allâh hade ålagt oss en handling utan avsikt, skulle den ha varit omöjlig. (al-Islah, sid. 67)

 

Ibn-ul-Qayyim: Det finns inget i som medför ondska i de båda liven som otukt och det finns inget som sätter stopp för godheten i de båda liven som otukt. (ar-Rawdhah, sid.297)

 

Ibn-ul-Qayyim: Platon var Sokrates elev och Aristoteles lärare. Han var känd för Tawhid och att han förnekade idoldyrkan. Trots det fördömde han aldrig sitt folk och inte heller kritiserade han deras gudar. Därför var de tysta om honom. De kände till hans förträfflighet och kunskap.

(al-ighathah 3/266)

 

Ibn-ul-Qayyim: Upprepande blickar är som att vattna ett träd. Kärlekens träd kommer att växa till sig så att det förstör hjärtat och får det att tänka på annat än det som det har befallts. Det får personen att falla i prövningar och förbud.

(ar-Rawdhah, sid. 91)

 

Ibn-ul-Qayyim: Att stirra på det förbjudna är som att titta upprepande gånger.

(ar-Rawdhah, sid. 92)

 

Ibn-ul-Qayyim: Den som sänker blicken från det som Allah har förbjudit får som ersättning en insikt av Allah.

(ar-Rawdhah, sid. 97)

 

Ibn-ul-Qayyim: Att sänka blicken bidrar med en glädje i hjärtat. När man kan gå emot sin lust, upplever man en glädje och njutning som är större än glädjen och njutningen i lusten.

(ar-Rawdhah, sid. 98)

 

Ibn 'Uthaymin: Att titta på matcher är tidsfördriv och dumhet och en fara. LBM 11

 

Ibn 'Uthaymin: Kvinnan upplever glädje med sin make när han uppfyller sina skyldigheter, visar henne kärlek och hjälper henne. Detsamma gäller mannen. 40.

 

Ibn 'Uthaymin: Bilderna på TV är bilder. De är dock inte förbjudna då de är rörliga. Den förnuftige ska hålla sig borta helt från Tv:n. LBM 11

 

Ibn 'Uthaymin: Att kvinnan har ett reducerat förstånd betyder inte att hon är galen. Det betyder att hon saknar mannens precision och minne.

(Sharh-ul-Bulugh 1/720)

 

Är den döve och stumme ansvarig för sina handlingar? 'Uthaymin: Ja, av det han begriper. Han ansvarar inte för det som han inte begriper. LBM 11

 

Ibn 'Uthaymin: Det är inte tillåtet att heta Barrah, Abrar och Iman. LBM 16

 

Ibn 'Uthaymin: Det är inte föraktfullt att be mot ett värmeelement. Däremot är det föraktfullt enligt vissa lärda att be mot en brasa för att det liknar elddyrkarna. LBM 17

 

En yngling har börjat praktisera men får tankar om att Allah och profeten inte är sanna. Ansvarar han för dessa tankar? Ibn 'Uthaymin: Det är tvångstankar som Satan kommer med till de troende. Även följeslagarna råkade ut för dem. Han ska söka skydd hos Allah mot dem och sluta tänka på dem. LBM 17

 

Ibn 'Uthaymin: as-Salam 'alayk betyder må Allâh skydda dig från allt ont. (al-Liqa ash-Shahri 13)

 

Ibn 'Uthaymin: Det är inte föreskrivit att skaka hand med personer som sitter ner i rummet som man kommer in i. Skaka hand gör man endast när man träffas. LBM 18

Ibn 'Uthaymin: Den som aldrig ber är otrogen. Han är värre än judarna och de kristna. LBM 19

 

Ibn 'Uthaymin: Man ursäktas inte för okunnigheten om man lever bland lärda och inte frågar dem. LBM 19

 

Ibn 'Uthaymin: Om den döde har testamenterat att begravas på en viss plats, är det inte obligatoriskt att uppfylla det. LBM 19

 

Ibn 'Uthaymin: Hycklarna kommer att se Allah på samlingsplatsen på domedagen. Därefter avskärmas de från honom och det är den största förlusten. LBM 20

 

Ibn 'Uthaymin: När Djibril satte sig hos profeten, la han sina händer på sina lår och inte på profetens.

(Sharh al-Arba'in an-Nawawiyyah, sid.21)

 

Ibn 'Uthaymin: Det finns ingen Dhikr i samband med rapningar eller gäspningar. Det är lekmännen som säger "alhamdullilah" när de har rapat. LBM 22

 

Ibn 'Uthaymin: Lekmännen ber om Allahs skydd mot Satan när de gäspar. Det finns inget bevis för det. LBM 22

1 kommentarer

B

24 Nov 2011 21:48

En yngling har börjat praktisera men får tankar om att Allah och profeten inte är sanna. Ansvarar han för dessa tankar? Ibn 'Uthaymin: Det är tvångstankar som Satan kommer med till de troende. Även följeslagarna råkade ut för dem. Han ska söka skydd hos Allah mot dem och sluta tänka på dem. LBM 17



Så typisk.. må Allah skydda oss från dessa tankar! Amin!



BarakAllahu fiki ukhti!! <3

Kommentera

Publiceras ej