asalamo aleykom wa'rahmatullah wa'barakatuh
jag antar att det kanske är jag själv som borde välja men i alla fall så kommer här en till.
Fråga: Vad är bestämmelsen kring att recitera Koranen, är det obligatoriskt eller önskvärt? När vi frågade om detta, svarade vissa att det inte är obligatoriskt, men att det är bra om den reciteras, men om inte, så finns det ingen synd. Om man tar denna åsikt för givet, kommer många människor kanske överge att läsa Koranen? Vad är bestämmelsen för att överge Koranen och vad är belöningen för att recitera den?
Svar: Den ordinerade skyldigheten för varje muslim är att hålla fats vid plikten att recitera Koranen och göra det så ofta som möjligt, efter förmåga, i lydnad till det Gudomliga Kallet:
” LÄS (O Muhammad) VAD som har uppenbarats för dig av denna Skrift” (al-Ankabû 29:45)
Allâh (ta’âla) säger också: ” OCH FÖRKUNNA (O Muhammad) [för dem] det som har uppenbarats för dig av din Herres Skrift!” (al-Kahf 18:27)
Allah (ta’âla) nämner att Hans profet Muhammad (sallaAllâhu ’alayhi wa sallam) förkunnade:
”…och jag har blivit befalld att vara en av dem som underkastar sig Hans vilja, och att förkunna Koranen.” (an-naml 91-92)
Profeten (sallaAllâhu ’alayhi wa sallam) sa:
”Läs Koranen, för den kommer att komma på uppståndelsens dag som en medlare för sina vänner”. (Muslim
Därför bör en muslim varken överge den heliga Koranen eller upphöra att recitera den, och han måste hålla sig borta från all form av att överge Koranen som nämns i sin tolkning av att överge Koranen : till exempel, så nämner Ibn Kathir (rahimahullâh) i sin Tafsir att Allâh (ta’ala) säger om Sitt sändebud Muhammad (sallaAllâhu ’alayhi wa sallam) att han sade:
”Herre! Mitt folk ser på denna Koran som något föråldrat [som kan läggas åt sidan].” (al-Furqân 25:30)
eftersom avgudadyrkarna varken lyssnade eller svarade på Koranen.
Allâh säger också:
DE SOM framhärdar i att förneka sanningen säger [till sina meningsfränder]: ”Lyssna inte på uppläsningen av Koranen! Nej, [överrösta] den med rop [och skrik]” (Fussilat: 41:26)
När Koranen reciterades för dem, började de göra buller och prata om något annat för att slippa höra den, detta är en form av att ta avstånd från den (överge den).
Att vägra att tro på att den är en form av överge, hålla sig tillbaka ifrån att relektera, förstå och agera utifrån den, och lyda dess beordringar och undvika dess förbud, är alla former av ”att överge”. Likaså, att vända sig bort från den till andra saker, till exempel poesi, meningslöst prat, sång och lek, är alla former av ”att överge” – ta avstånd.
Fatâwa al-Ladjnah ad-Dâ´imah 6561
Medlem: ’Abdullah bin Qu’ûd (rahimahullâh)
Medlem: Abdullâh al-Ghudayyân (rahimahullâh)
Vice ordförande: `Abdur-Razzaq` Afîfi (rahimahullâh)
Ordförande:`Abdul-` Azîz ibn Abdullâh bin Bâz (rahimahullâh)
källa: http://fatwabasen.wordpress.com/2011/04/11/ar-det-obligatoriskt-att-recitera-koranen/
jag antar att det kanske är jag själv som borde välja men i alla fall så kommer här en till.
Fråga: Vad är bestämmelsen kring att recitera Koranen, är det obligatoriskt eller önskvärt? När vi frågade om detta, svarade vissa att det inte är obligatoriskt, men att det är bra om den reciteras, men om inte, så finns det ingen synd. Om man tar denna åsikt för givet, kommer många människor kanske överge att läsa Koranen? Vad är bestämmelsen för att överge Koranen och vad är belöningen för att recitera den?
Svar: Den ordinerade skyldigheten för varje muslim är att hålla fats vid plikten att recitera Koranen och göra det så ofta som möjligt, efter förmåga, i lydnad till det Gudomliga Kallet:
” LÄS (O Muhammad) VAD som har uppenbarats för dig av denna Skrift” (al-Ankabû 29:45)
Allâh (ta’âla) säger också: ” OCH FÖRKUNNA (O Muhammad) [för dem] det som har uppenbarats för dig av din Herres Skrift!” (al-Kahf 18:27)
Allah (ta’âla) nämner att Hans profet Muhammad (sallaAllâhu ’alayhi wa sallam) förkunnade:
”…och jag har blivit befalld att vara en av dem som underkastar sig Hans vilja, och att förkunna Koranen.” (an-naml 91-92)
Profeten (sallaAllâhu ’alayhi wa sallam) sa:
”Läs Koranen, för den kommer att komma på uppståndelsens dag som en medlare för sina vänner”. (Muslim
Därför bör en muslim varken överge den heliga Koranen eller upphöra att recitera den, och han måste hålla sig borta från all form av att överge Koranen som nämns i sin tolkning av att överge Koranen : till exempel, så nämner Ibn Kathir (rahimahullâh) i sin Tafsir att Allâh (ta’ala) säger om Sitt sändebud Muhammad (sallaAllâhu ’alayhi wa sallam) att han sade:
”Herre! Mitt folk ser på denna Koran som något föråldrat [som kan läggas åt sidan].” (al-Furqân 25:30)
eftersom avgudadyrkarna varken lyssnade eller svarade på Koranen.
Allâh säger också:
DE SOM framhärdar i att förneka sanningen säger [till sina meningsfränder]: ”Lyssna inte på uppläsningen av Koranen! Nej, [överrösta] den med rop [och skrik]” (Fussilat: 41:26)
När Koranen reciterades för dem, började de göra buller och prata om något annat för att slippa höra den, detta är en form av att ta avstånd från den (överge den).
Att vägra att tro på att den är en form av överge, hålla sig tillbaka ifrån att relektera, förstå och agera utifrån den, och lyda dess beordringar och undvika dess förbud, är alla former av ”att överge”. Likaså, att vända sig bort från den till andra saker, till exempel poesi, meningslöst prat, sång och lek, är alla former av ”att överge” – ta avstånd.
Fatâwa al-Ladjnah ad-Dâ´imah 6561
Medlem: ’Abdullah bin Qu’ûd (rahimahullâh)
Medlem: Abdullâh al-Ghudayyân (rahimahullâh)
Vice ordförande: `Abdur-Razzaq` Afîfi (rahimahullâh)
Ordförande:`Abdul-` Azîz ibn Abdullâh bin Bâz (rahimahullâh)
källa: http://fatwabasen.wordpress.com/2011/04/11/ar-det-obligatoriskt-att-recitera-koranen/
Kommentera