Asalamo aleykom, nu är jag tillbaka..

För en jag är säker på prov svaren (har inte fått dem ännu, ganska irriterande) så jag vågar inte ta risken än.. min mamma hade vissa symtom som jag upplever nu tidigare hehe så man vet subhaAllah inte något så man får hoppas att det blir positiva svar :) för jag är positiv alhamdullilah för inget händer om inte Allah vill de.. glöm inte det människor.. förlita er på Allah och allt blir bra inshAllah.

men till poängen.. så jag tänkte sjukanmäla mig på idrotten men gå på matten som skulle börja 11:35. På morgonen satt jag och min yngre syster och kolla på nyheterna där de informera att det var kaos på tunnelbanor linjer.. de va inga som åkte mellan kungsträdgården-akalla/hjulsta och mellan odenplan-alvik .. men de var flera timmar innan jag skulle åka så trodde inte det skulle vara ett problem.

Jag tänker igenom hur jag skull göra på idrotten men går mot bussen för att den ska ta mig till centrum (det tar typ 2 min hehe men jag behöver inte gå ut tidigare och hinner med tåget perfekt (alhamdullilah)) för att sedan ta tåget.. såklart ska det inte gå någon buss just vid den tiden jag ska ta den.. det var 6 min kvar till att tåget ska gå och jag står där inför en dilema .. ska jag springa (riskera att må illa) eller ta det lungt och ta nästa eller gå hem .. den sista strök jag .. då hade jag två kvar .. men valet blev i mellan .. jag sprang inte allt jag hade men små jogga och gick snabbt medan jag tänkte att om jag missar så bryr ja mig inte .. men jag han den 3 min innan den skulle komma och gick till platsen jag alltid gick på.

På tåget läser jag metrotidningen (har blivit en vana, kan inte åka utan att läsa en metro) och sedan övergår jag till min bok (genom dina ögon stephenie meyer)... okej innan ni dömmer jag kan berätta allt om den historien en annan gång om ni vill veta(komentera då) och jaa..twilight är en del av det hehe.. men en annan gång inshAllah.

Men jag går av till t-centralen och går ner som vanligt till tunnelbanorna men de fanns inte, precis som de sa på nyheterna. det var ingen som åkte mot Akalla/hjulsta (tro mig jag var irriterad).. då tänker jag .. vad ska jag göra nu (p.s det var en tjej som var framför mig och talade med vakterna som hade koll så att ingen skulle ner.. hon skulle tydligen till stadshagen som jag skulle så de sa att hon skulle till typ till kungsträdgården och ta någon buss men jag hade ingen aning) jag hade 35 min innan min matte lektion skulle börja så de va bråttom om någon slaks plan.. då kom jag på att jag skulle kunna åka till fridhemmsplan och gå till skolan (gissa mig fram alltså) men såklart så gick de inte tåg dit med så jag hade bara en utväg ... det var att gå hem så jag tar tåget hem (läser genom dina ögon) och går hem .... jaa .. kan det bli värre .. jo det kan det ... ingen är hemma.. vad gör jag ... jo i två och en halv timme sitter jag nere vid källar vägen och läser och sedan orkade jag inte.. går ut och väntar i en halvtimme innan min mamma dyker upp...

hade jag en utväg hehe aa men en som jag inte orkar göra.. jag är lat jag vet men min dag var redan jobbig som den var så varför göra det värre så i tre timmar satt jag och vänta.. kom in.. åt lunch .. plugga.. åt middag... skrev inlägg.. måste avbryta, salah ... inlägg som nu är sååååå lång och tog en timme (med pauser) och nu måste jag gå för att be sallah (isha'a)...... så nu får ni faktiskt nöja er med detta långa inlägg och ha det bra .. tack för er tid (ni som orka läsa hela) glöm inte citat är nere ..

asalamo aleykom.



Efter hundra år .. förlåt.. men nu kommer dagens "citat"

3901 – Ahmad bin Ibrâhîm ad-Dawraqî berättade för oss: Ismâ´îl bin Ibrâhîm underrättade oss, från al-Djuwayrî, från ´Abdullâh bin Shaqîq som sade:

”Jag sade till ´Â'ishah: ”Vem av profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare älskade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) mest?” Hon sade: ”Abû Bakr.” Jag sade: ”Vem kom sen?” Hon sade: ”´Umar.” Jag sade: ”Vem kom sen?” Hon sade: ”Abû ´Ubaydah.” Jag sade: ”Vem kom sen?” Hon blev tyst.”

Hadîthen är god och autentisk.

 

FÖRKLARING

Kärleken varierar beroende på anledningar och personer. Den kan bero på detaljer, godhet, skönhet och andra orsaker som inte kan detaljeras.

Profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) kärlek till Fâtimah berodde på detaljer och hennes avhållsamhet och dyrkan.

Profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) kärlek till ´Â'ishah berodde på äktenskap och hennes kunskap.

Profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) kärlek till Abû Bakr, ´Umar och Abû ´Ubaydah berodde på att de tidigt blev muslimer och demonstrerade religionen och besatt en stor kunskap.

Vad Abû Bakr och ´Umar beträffar, så känner alla till deras tillstånd. Angående Abû ´Ubaydah, erövrade han många länder under Abû Bakrs och ´Umars kalifat och profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gav honom namnet ”detta samfunds trovärdige”. Sålunda är syftet med denna hadîth kärleken utav denna orsak. Det motstrider nämligen inte de andra hadîtherna i vilka profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) starka kärlek till ´Â'ishah och Fâtimah förklaras, ty den kärleken beror på andra orsaker.

Kommentera

Publiceras ej